четвер, 17 лютого 2022 р.

21.02.2022-26.02.2022 Таблиці в MS Excel

 

21.02.2022-26.02.2022

Тема: Створення електронних таблиць в MS Excel

Теоретична частина

Фронтальне опитування.

 Диктант на розуміння об’єктів із самоперевіркою у парах.

Запитання до учнів: 1)Яке означення таблиці: А)як комп’ютерного об’єкта;_Б)як інформаційної моделі; В) як об’єкту форматування?

2)Які є властивості   у  таких об’єктів: А) рядок; Б) стовпчик;  В) комірка таблиці; Г)числовий формат; Д) формат клітинки?

3)Які види  та формати запису таких об’єктів: А) число; Б) список; В)таблиця; Г) текст?

4) Які характерні  властивості у: А) комірки; Б)стовпчика; В) таблиці; Г) рядка; Д) списку; Е) гіперпосилання?  

5)Скільки можна утворити: А) гіперпосилань на  аркуші,А! )стовпців; Б) таблиць у табличному процесорі; В)рядків?  

6)Яку властивість  має об’єкт, якщо він: А) збережений у книзі MS Excel; Б)є елементом ET; В) є елементом діаграми?
7) Де і як можна використати свої знання про об’єкт:  А)таблиця;  Б)гіперпосилання; В)інформаційна модель?

Практикування способів запуску МS Excel.  Кнопки керування вікном програми. Коміркова модель інтерфейсу електронних таблиць. Знайомство з вкладкою «Основне» вікна програми МS Excel.   Представлення  панелі інструментів у вигляді атрибутів та їх значень. Рядок формул. Рядок адреси активної комірки. Налаштування формату комірки.  Ввід даних в комірки за допомогою маркера авто заповнення. Створення і форматування параметрів таблиці: сітки, заголовків, комірок, рядків, стовбців, меж, заливок, обрамлень, вкладених таблиць. Автоформат таблиці. Способи вирівнювання таблиці на сторінці. Маркер переміщення таблиці, маркер зміни розміру таблиці. Способи сортування даних у таблиці.

 

Створення та редагування електронних таблиць за зразком

 

 

Використання:технологічних карток,  дидактичних карток, робота з параграфом із підручника, показ властивостей об’єктів на моделях,на зразках, на дошці. Системне пояснення нових об’єктів. Постановка проблемних запитань. Вияв закономірностей та характеристичних  ознак об’єктів, що вивчаються. Зразки розв’язувань задач та завдань.

 

Форматування таблиць.

 

Після завантаження, Excel автоматично пропонує режим створення нового документа.

Якщо на екрані була інша таблиця, то потрібно виконати команду меню: Файл → Создать…

Ця команда очистить місце для набору нової таблиці.

Всі дії введення символів виконуються тільки у поточній комірці.

 

Щоб перейменувати лист, досить на його ярлику двічі клацнути «мишею» і ввести нову назву. Перефарбувати ярличок в зелений колір.

 

Завдання.

1.     Повторити правила т/б у комп’ютерному класі.

2.     Завантажити Excel.

3.     Набрати з клавіатури таблицю за зразком:

 

 

A

B

C

D

E

F

G

H

1

Інформація про учнів 7 класу

2

Прізвище

Ім'я

Вік

Зріст

Стать

Очі

Захоплення

День нар.

3

Іванов

Ігор

11

145

хлопчик

сірі

боротьба

23.09.1997

4

Буйна 

Марія 

11 

142 

дівчина 

 блакитні

танці 

14.07.1997 

5

Прокопов

Євген 

12 

140 

хлопчик

карі 

 футбол

30.01.1996 

6

Моргун 

Іван 

12 

146 

хлопчик

зелені 

танці 

17.09.1996 

 

Практична частина

 

Завдання 1. Перевірити роботу гарячих клавіш в середовищі MS Excel

Alt+Й  - перехід до поля "Скажіть, що потрібно зробити";

Ctrl+O – відкриття нового об’єкта;

Ctrl+S – збереження виділеного об’єкта;

Ctrl+W – закриття виділеного об’єкта; 

Ctrl+X – вирізання виділеного об’єкта;  

Ctrl+С  - копіювання виділеного  об’єкта;

Ctrl+V -  вставлення виділеного об’єкта;  

Ctrl+A – вибрати(виділити) всі об’єкти;  

Ctrl+B - виділення жирним відмічених об’єктів;

Ctrl+I - виділення курсивом відмічених об’єктів; 

 Ctrl+U - підкреслення відмічених об’єктів;

Ctrl + "["  - зменшення розміру шрифту на 1 пункт;

Ctrl + "]" - збільшення розміру шрифту на 1 пункт;

Ctrl+E -вирівнювання тексту по центру;  

Ctrl+L -вирівнювання тексту за лівим краєм;  

Ctrl+R - вирівнювання тексту за правим краєм;  

Esc – скасування  активної дії  відкритого об’єкта; 

Ctrl+Z  - скасування результату виконаної останньої дії;    

Ctrl+Y - повторення скасованої дії. 

Ctrl+H –замінити символи на інші;

Ctrl+S – зберегти електронну книгу в файлі,

Ctrl+N створити нову електронну книгу

 

Завдання 2

Робота з об’єктами в табличному процесорі MS Excel

Створити таблицю «Які з фігур на малюнку є розгортками куба?» відопідно до зразка

Які з фігур на малюнку є розгортками куба?

       

                 1                                    2                              3                           4

 

Завдання 3

Робота з об’єктами в табличному процесорі MS Excel

Створити таблицю відопідно до зразка

 

1 тур математичних боїв

Шість груп змагаючих між собою соперників

1 група

2 група

3 група

4 група

5 група

6 група

команда 1

команда 2

команда 3

команда 4

команда 13

команда 14

команда 5

команда 6

команда 7

команда 8

команда 17

команда 18

команда 9

команда 10

команда 11

команда 12

команда 15

команда 16

 

 

 

 

команда 19

команда 20

 

Завдання 4.

Робота з об’єктами в табличному процесорі MS Excel

Створити таблицю «Щоденник ефективності та результативності» відопідно до зразка

Персональний щоденник ефективності та результативності

Види завдань

Терміни

виконання

ПН

ВТ

СР

ЧТ

ПТ

СБ

НД

Головні завдання тижня

 15.12-17.12

+!!!

+!!!

+!!!

-???

-???

-???

-???

Другорядні завдання тижня

18.12-19.12

-+-+-

-+-

-+-+-

+!!!

+!!!

+!!!

-???

Додаткові завдання тижня

16.12-19.12

---

---

+!!!

+!!!

-???

-???

-???

Корисні справи тижня

17.12-18.12

<$>

>^<

>^<

>^<

<$>

<$>

>+<

Зобов’язання тижня

15.12-19.12

@+$

[!!!]

***

{???}

[/!/]

[/!/]

[/!/]

Пріорітети тижня

15.12-19.12

1!+2?

3!

4!+?

2!

5!

1!

3!

Затрати тижня

15.12-22.12

10%

15%

20%

10%

5%

20%

12%

 

Завдання 5.

Робота з об’єктами в табличному процесорі MS Excel

Створити таблицю «Кросворд» відопідно до зразка

 

Кросворд

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

1

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

1

 

 

 

1

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

5

1

1

1

1

1

1

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

1

 

 

 

 

 

1

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

1

1

1

1

1

1

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

1

1

1

1

1

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Результати виконаної практичної частини надіслати на електронну адресу: vinnser@gmail.com

 

************************

Завдання на розвиток кмітливості

Завдання 1.

Означення. Будь-яке число, яке можна подати, як суму двох однакових натуральних чисел, називають парним.

Парні числа позначають формулою m = 2n.

Парних чисел безліч.

Парні числа, закінчуються на цифри: 0, 2, 4, 6, 8.

Приклади. Такі числа є парними: 2, 4, 6, 8, 56,  78, 40.

Означення. Будь-яке число, яке не можна подати, як суму двох однакових натуральних чисел, називають непарним.

Непарні числа позначають формулою m = 2n - 1.

Приклади. Такі числа є непарними: 21, 43, 65, 87, 56,  781, 409.

Непарних чисел безліч.

Непарні числа, закінчуються на цифри: 1, 3, 5, 7, 9.

 

Варто звернути увагу на те, що сума парної кількості непарних чисел є парною.

Узагальнення цього факту виглядає так:

парність суми кількох чисел залежить лише від парності числа непарних доданків:

якщо кількість непарних доданків є (не)парна, то і сума також є (не)парною.

Це можна зрозуміти з таких властивостей парності:

 

  2∙n + 2∙k + … + 2∙f + 2∙q = 2∙(n + k + … + f  + q) = 2∙m

СУМА БУДЬ-ЯКОЇ КІЛЬКОСТІ ПАРНИХ ЧИСЕЛ ЗАВЖДИ ПАРНА.

 

2∙n – 2∙k – … – 2∙f – 2∙q = 2∙(n – k – … – f  – q) = 2∙m

РІЗНИЦЯ БУДЬ-ЯКОЇ КІЛЬКОСТІ ПАРНИХ ЧИСЕЛ ЗАВЖДИ ПАРНА.

 

(2∙n -1)+ (2∙k-1)+ … + (2∙f-1) + (2∙q-1) = 2∙(n + k + … + f  + q)- 2s = 2∙(m-s)

СУМА ПАРНОЇ КІЛЬКОСТІ НЕПАРНИХ ЧИСЕЛ ЗАВЖДИ ПАРНА.

 

(2∙n -1)+ (2∙k-1)+ … + (2∙f-1) + (2∙q-1) = 2∙(n + k + … + f  + q)- 2s -1 = 2∙(m-s) - 1

СУМА НЕПАРНОЇ КІЛЬКОСТІ НЕПАРНИХ ЧИСЕЛ ЗАВЖДИ НЕПАРНА.

 

Таким чином, парність результату не залежить від розстановки плюсів і мінусів між цілими числами, а залежить тільки від кількості непарних чисел в початковому наборі. Зрозуміло, що сума будь-якої кількості парних чисел є  завжди парним числом.

 

Звертаємо увагу ще на  одну цікаву властивість.

Сума  квадратів парної кількості непарних чисел є парною.

(2∙n -1)2 + (2∙k-1)2 + … + (2∙f-1)2 + (2∙q-1)2 = 2∙p

                               (парна кількість непарних доданків)

 

Сума  квадратів непарної кількості непарних чисел є парною.

(2∙n -1)2 + (2∙k-1)2 + … + (2∙f-1)2 + (2∙q-1)2 = 2∙p – 1

                               (непарна кількість непарних доданків)

Зокрема, сума двох квадратів натуральних чисел  може при ділені на 4 мати остачу  0, 1, 2, але не може мати остачу 3.

Приклади:  12 + 22  = 4 + 1,    12 + 32  = 4∙2 + 2,    22 + 22  = 4∙2 + 0.

Варто запам’ятати, що  n2 + k2 ¹ 4∙m + 3.

Узагальнення попередніх фактів виглядає так:

Парність суми  довільних натуральних  степенів кількох чисел залежить лише від парності числа непарних доданків:

якщо кількість непарних доданків є (не)парна, то і сума також є (не)парною.

Це можна зрозуміти з таких властивостей парності:

(2∙n)z + (2∙k)n + … + (2∙f )s + (2∙q)t = 2∙p

(будь-яка кількість  доданків)

СУМА cтепенів БУДЬ-ЯКОЇ КІЛЬКОСТІ ПАРНИХ ЧИСЕЛ ЗАВЖДИ ПАРНА.

(2∙n)z  -  (2∙k)n  -  … - (2∙f )s  - (2∙q)t = 2∙p

                                       (будь-яка кількість  доданків)

РІЗНИЦЯ cтепенів БУДЬ-ЯКОЇ КІЛЬКОСТІ ПАРНИХ ЧИСЕЛ ЗАВЖДИ ПАРНА.

(2∙n -1)z + (2∙k-1)n + … + (2∙f-1)m + (2∙q-1)w = 2∙p

                                      (парна кількість  непарних доданків)

СУМА cтепенів ПАРНОЇ КІЛЬКОСТІ НЕПАРНИХ ЧИСЕЛ ЗАВЖДИ ПАРНА.

(2∙n -1)z + (2∙k-1)n + … + (2∙f-1)m + (2∙q-1)w = 2∙p - 1

                               (непарна кількість непарних доданків)

СУМА cтепенів НЕПАРНОЇ КІЛЬКОСТІ НЕПАРНИХ ЧИСЕЛ ЗАВЖДИ НЕПАРНА.

 

Звертаємо увагу ще на  одну цікаву і не зовсім  очевидну властивість.

Степінь натурального числа (більша першої степені) не може бути записана у вигляді 4m + 2. Варто запам’ятати, що  nk ¹ 4∙m + 2, де натуральне k більше 1.

 

Зокрема, можна довести такі властивості.

Довільна степінь непарного числа вигляду 4∙q +1 подається у вигляді 4∙p + 1:

(4∙q + 1)n = 4∙p + 1.

Або цю рівність можна розуміти ще отак: будь-яка степінь непарного числа вигляду 4∙q +1 при діленні на 4 дає остачу 1.

Приклади: (4∙2 +1)2 = 4∙20 + 1,    (4∙2 +1)3 = 4∙182 +1,    (4∙2 +1)4 = 4∙1640 +1.   

Непарна степінь непарного числа вигляду 4∙q + 3 подається у вигляді 4∙p + 3:

(4∙q + 3 )2n-1 = 4∙p + 3.

Або цю рівність можна розуміти ще отак: будь-яка непарна степінь непарного числа вигляду 4∙q +3 при діленні на 4 дає остачу 3.

Приклади: (4∙2 +3)3 = 4∙332 + 3.

Парна степінь непарного числа вигляду 4∙q + 3 подається у вигляді 4∙p + 1:

(4∙q + 3 )2n = 4∙p + 1.

Або цю рівність можна розуміти ще отак: будь-яка парна степінь непарного числа вигляду 4∙q +3 при діленні на 4 дає остачу 1.

Приклади: (4∙2 + 3)2 = 4∙30 + 1,    (4∙2 +3)4 = 14640 +1.

 

Задачі на дослідження парності чисел:

 

Задача 1. Петро купив загальний зошит на 96 аркушів і пронумеру­вав всі його сторінки по порядку числами від 1 до 192. Василь вирвав з цього зошита 35 аркушів і додав всі 70 чисел, що на них були написані. Чи міг він дістати 1990?

 Відповідь: ні, не могло.  Вказівка. На кожному аркуші сума номерів сторінок непарна, а сума 35 непарних чисел  є непарна.

Задача 2. Добуток 22 цілих чисел дорівнює 1. Доведіть, що їх сума не дорівнює нулю.

Вказівка. Серед цих чисел – парне число "мінус одиниць", а для того, щоб сума дорівнювала нулю, їх має бути  рівно 11.

 

Задача 3. Чи можна скласти магічний квадрат з перших 36 простих чисел?

Відповідь: ні, не можна. Серед цих чисел одне (це 2) – парне, а інші непарні. Тому в рядку, де стоїть двійка, сума чисел непарна, а в інших – парна.

 

Задача 4. В ряд записано числа від 1 до 10. Чи можна розставити між ними знаки "+" та "–" так, щоб значення отриманого виразу дорівнювало нулю?

Відповідь: ні, не можна. І справді, сума чисел від 1 до 10 дорівнює 55, і змінюючи в неї знаки, ми змінюємо весь вираз на парне число.

Зауваження. Врахуйте, що від'ємні числа також бувають парними та непарними.

 

Задача 5. Коник-стрибунець стрибає вздовж прямої,  причому пер­шого разу він стрибнув на 1 см в якийсь бік, другого – на 2 см і так далі. Доведіть, що після 1985 стрибків він не може зупинитися там, де починав.

Вказівка. Доводиться так само, як і в задачі 20, бо сума 1 + 2 + … + 1985 непарна.

 

Задача 6. На дошці виписано числа 1, 2, 3, ..., 1984, 1985. Дозволя­ється стерти з дошки будь-які два числа і замість них записати модуль їх різниці. Врешті-решт на дошці залишається одне число. Чи може воно дорівнювати нулю?

Відповідь: ні, не може. Перевірте, що при зазначених операціях парність суми всіх написаних на дошці чисел не змінюється.

 

Тепер пропонуємо на ваш розгляд більш складні задачі, розв'язання яких, крім парності, використовує, як правило, і деякі додаткові міркування.

 

Задача 7. Чи можна покрити шахматну дошку доміношками розмі­ром 1x2 так, щоб вільними залишились тільки клітинки а1 і, h8?

Відповідь: не можна. Кожна доміношка покриває одне чорне і одне біле поле, а при викиданні полів а1 і h8 чорних полів залишається на 2 менше, ніж білих.

Задача 8. До 17-цифрового числа додали число, яке записано тими ж цифрами, але в зворотному порядку. Доведіть, що хоча б одна цифра суми, що отримана, є парною.

Вказівка. Розгляньте два випадки: сума першої і останньої цифр числа менша 10, і сума першої і останньої цифр числа не менш 10. Якщо припустити, що всі цифри суми непарні, то в першому випадку не може бути жодного переносу в розрядах (що, очевидно, приводить до суперечності), а в другому випадку наявність переносу при русі справа наліво або зліва направо чергується з відсутністю переносу, внаслідок чого ми одержимо, що цифра суми в дев'ятому розряді обов'язково парна.

 

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар