суботу, 20 лютого 2021 р.

Дистанційна освіта з інформатики 22.02.2021 - 28.02.2021

 

Дистанційна освіта з інформатики в період лютого 2021 року

22.02.2021 - 28.02.2021

Тема: Створення та реалізація текстових типів даних  та списків на Python3 в середовищі опису та виконання алгоритмів Thonny.

Теоретична частина.

 




Осмислюємо властивості алгоритмів на текстових компетентнісних завданнях:

Задача 1. Дано півсклянки води і півсклянки молока. Три ложки води долили до молока, а потім три ложки суміші знову перелили в склянку з водою. Чого виявилось більше ( у грамах) внаслідок цих переливань: суміші: води в молоці чи суміші:  молока у воді?

Розв’язання: Порівну, бо скільки відлили молока, стільки ж долили води.

Задача 2. Три подруги одягли сукні різних кольорів. Одна − блакитну, друга − білу, і третя − зелену. Їхнє взуття було не таких самих кольорів, як сукні; тільки в Олі колір взуття був  однаковий. Наталка була в зелених босоніжках. Сукня і взуття Валі не були білими. Хто і як був одягнений?

Розв’язання: Зрозуміло, що колір Валиного взуття блакитний. Отже, Оля була у білій сукні і білих босоніжках. Наталка одягла блакитну сукню, а Валя – зелену.

Задача 3. Скільки існує двоцифрових  натуральних чисел, обидві цифри яких розташовані у зростаючому порядку?

Розв’язання:  У другому десятку їх 8, у третьому десятку – 7, у четвертому десятку  - 6, і так далі. 8+7+.....+ 2+1=36 двоцифрових чисел?

Задача 4. Довести, що серед 5 осіб принаймні двоє з них мають однакову кількість знайомих.

Розв’язання:  Помістимо 5 осіб у „клітки” з номерами 0,1,2,3,4, де номер „клітки” відповідає кількості знайомих особи. Зауважимо, клітки з номерами 0 та 4  не можуть бути заповнені одночасно, бо якщо є особа, що не знайома ні з ким, тоді клітка під номером 4 порожня. Отже 5 осіб розміщені в чотирьох клітках. Принаймні дві особи знаходяться в одній клітці., тобто мають однакову кількість знайомих.

Задача 5.  Для п’яти дипломатів  є ключі в одній зв’язці. Скільки необхідно зробити спроб, щоб відімкнути три дипломати?

Розв’язання: Перенумеруємо усі дипломати. Першим із ключів в найгіршому випадку треба зробити  4 спроби. Якщо ключ не підійшов до 4  дипломатів, то цей ключ обов’язково відімкне п’ятий дипломат. Залишається 4 ключі та 4 дипломати. Другий ключ знайде свій дипломат у найгіршому випадку за 3 спроби, тоді третій ключ у найгіршому випадку відімкне  за три спроби третій дипломат. Отже, щоб відімкнути три дипломати, потрібно 5+4+3=12 спроб.

Задача 6. Двоє по черзі розламують шоколадку 6x8.  За один хід дозволяється зробити прямолінійний розлом будь-якої частини вздовж заглиблення. Програє той, хто не зможе зробити хід.

Розв’язання: Головне міркування: після кожного ходу кількість частинок збільшується рівно на 1.      Спочатку був один шматок.   В кінці гри, коли не можна зробити жоден хід, шоколадка розламана на маленькі частинки. А їх-48. Таким чином, гра буде тривати рівно 47 ходів, Останній, 47-й хід (також, як і всі інші ходи з непарними номерами), зробить перший гравець. Тому він в цій грі перемагає, причому незалежно від того, як він буде грати.

Задача 8. Є дві купи каменів по 7 в кожній. За хід дозволяється взяти

 будь-яку кількість каменів, але тільки із однієї купи. Програє той, кому нема що брати.

Розв 'язування. В цій грі другий гравець перемагає за допомогою

симетричної стратегії: кожним своїм ходом він повинен брати

 стільки ж каменів, скільки попереднім ходом взяв перший гравець,

але з іншої купи. Таким чином, у другого гравця завжди є хід.

Симетрія в цій задачі грунтується на рівності числа каменів в купах. 

Задача 9. Є дві купки камінців: в одній  -30, в другій - 20. За хід

дозволяється брати будь-яку кількість камінців, але тільки з одної купки.

Програє той, кому нема що брати.

Розв 'язування. Виграє перший. Першим ходом він зрівнює кількість

камшців в купках, після чого грає  і перемагає за допомогою

симетричної стратегії: кожним своїм ходом він повинен брати

 стільки ж каменів, скільки попереднім ходом взяв другий гравець,

але з іншої купи.

 https://pythontask.pp.ua/



 Практична частина.

 Для користувачів OS Windows, бажано встановити Середовище Thonny, оскільки робота в ньому непогано описана в нашому підручнику.

Середовище Thonny Python IDE for beginners https://thonny.org/

Для завантаження можна прямо перейти за посиланням

Для Windows: https://github.com/thonny/thonny/releases/download/v3.3.2/thonny-3.3.2.exe

Завдання 0.  Створити алгоритм на Python3  для утворення списку із випадкових чисел. Потім знайти  суму усіх чисел, що є у створеному списку, та  добуток усіх чисел, що є у створеному списку. Виконайте реалізацію цієї програми в середовищі для програмування Thonny/

Реалізація

import random

print("Списки з випадковими числами")

print("*Початок допоміжної процедури  створення списків**")

def rand_vector(n):

    r=['None']*n 

    for i in range(0,n):

        r[i]=random.randint(-25,25)

    return r

print("***Кінець процедури створення списків*****")

print("*Початок допоміжної  процедури  множення списків*")

def mult(a):

    lst =a

    val = 1

    for i in range(0,len(lst)):

        val=(val*lst[i])

    return val

print("***Кінець процедури  множення списків*****")

print("***Початок алгоритму*****")

k=rand_vector(8);   m=sum(k);     n=mult(k)

print(k, "cума чисел y списку",m);

print(k, "добуток чисел y cписку",n)

print("***Особливе множення чисел у списку*****")

A=[1,2,3,4]

res=[i*j for i in A for j in A]

print(A, "множення чисел в списку",res)

res+=[i*j for i in A for j in A]

print(A, "множення чисел в списку",res)

 Протестуйте алгоритм декілька разів

Завдання 1.  Створити алгоритм мовою програмування Python3 з діями над списками  в  середовищі програмування Thonny. І протестуй цю програму три рази, змінивши елементи.

Реалізація. В алгоритмі використовується тип даних: списки

print('**ОПЕРАЦії НАД СПИСКАМИ, що містять різні  числа і текстові рядки”)

lst1=[1,2,3,'analysis','synthesis','studying','research']

print('Вивеведеня на екран списку lst1=',lst1, type(lst1))

lst1[0]='-1'; lst1[1]='-n'; lst1[2]='-3n'; lst1[3]='--65n';

print('Вивеведеня на екран зміненого списку lst1=',lst1, type(lst1))

print('Пошук найбільшого елемента: max(lst1)=', max(lst1))

print(' Пошук найменшого елемента: min(lst1)=',min(lst1))

print('**ОПЕРАЦії НАД СПИСКАМИ, що містять лише числа**')

lst2=[-4.7, -5.8, 6.3,0.5, -9,87]; lst6=sorted(lst2)

print('lst2=',lst2); print('Відсортований список: lst2=',sorted(lst6))

lst2[0]=abs(int(-20.05 - lst2[1]+2* lst2[2]))

lst2[1]=abs(int(-18.35- lst2[0] +3* lst2[1]))

lst2[2]=abs(int(-10.55+ lst2[2]+4* lst2[0]))

MIN=min(lst2); MAX=max(lst2); middle=(MAX+MIN)/2

SEREDNIJ=MIN+MAX

print('lst2=',lst2)

print('min(lst2)=', MIN)

print('max(lst2)=', MAX)

print('middle(lst2)=',middle)

print('**ОПЕРАЦії НАД СПИСКАМИ, що містять рядки**')

lst3=['a','b','c','d','e','f']

print('lst3=', lst3)

for i in range(len(lst3)):

    lst3[i]=i*('1+5h-')+'A'

    print('lst3[i]=',lst3[i])

print('lst3=',lst3)

print('min(lst3)=',min(lst3))

print('max(lst3)=',max(lst3))

Протестуйте алгоритм декілька разів

Завдання 2.  Створити алгоритм з відношеннями  над множинами чисел в в середовищі програмування Thonny. І протестуй цю програму три рази, змінивши елементи.

Реалізація. В алгоритмі використовується тип даних: множини чисел

import random

M1=['Бандеролька','парасолька','монополька','бараболька']

K=['None']*4

N=['None']*4

for i in range(len(M1)):

    N[i]=random.choice(M1)

    K[i]=random.choice(M1)

    print("N[",i, "]=", N[i])

    print("K[",i, "]=", K[i])

    print("Виконання операцій зі списками")

    N[i]=i*('(1+Z)')+('+...+ZN')

    K[i] =i*('(1+Y)')+('+...+YN')

    print("N[",i, "]=", N[i])

    print("K[",i, "]=", K[i])

print ('M1=',M1)

print ('N=',N)

print ('K=',K)

print("Виконання операцій з випадковими числами")

K11=random.randint(-100,100)

P=random.gauss(-20,100)

print ('Випадкове ціле число: K11=',K11,' Випадкове дробове число:P=',P)

print ('Результат дій над двома числами: K11 та Р =',K11%2-P*random.randint(10,100))

print ('Результат дій над  двома числами: K11та Р=',(2**K11)%10+(P/4)*K11+random.randint(100,1000))

 

Завдання 3.  Створити алгоритм пошуку непарних двохцифрових чисел, які діляться націло на 3 в середовищі програмування Thonny. І протестуй цю програму три рази, змінивши елементи.

Реалізація. В алгоритмі використовується тип даних: множини чисел

 

n=100

A={s for s in range(10, n)}

print("Множина A=",A, type(A))

B={s for s in A if s%2==1}

print("Множина парних чисел B=",B, type(B))

C1={s for s in A if s%3=0}

print("Множина чисел, що кратні 3, C1=",C1, type(C1))

C2= {s for s in A if s%7!=0}

print("Множина чисел, що не кратні 7, C2=",C2, type(C2))

D1=C1|C2

print("Множина D1=C1|C2",D1, type(D1))

D2=C1&C2

print("Множина D2=C1&C2",D2, type(D2))

Протестуйте алгоритм декілька разів

Результат виконаної практичної роботи це чотири файла( із кодами алгоритму та результатами виконання  алгоритму) надіслати вашому учителю на електронну скриньку: 
vinnser@gmail.com (Сергій Петрович)


Складіть програми мовою програмування або Scratch  або Python або  Pascal для розв´язування наступних задач

Найпростіші завдання з програмування

1.Програма задає два випадкових додатних парних числа k та b.  Створити алгоритм мовою програмування, який спочатку додає до кожного числа однакове випадкове число, що більше 102, а потім знаходить потроєну суму  двох чисел.  А в  остаточному результаті  виводить остачу від  ділення знайденої суми на 18.

2.Програма задає два випадкових непарних числа k та b, що більші, ніж 199 і менші 899.  Створити алгоритм мовою програмування, який спочатку знаходить квадрати обох чисел, а потім середнє арифметичне цих квадратів.  А в  остаточному результаті  виводить остачу від  ділення  середнього арифметичного на 11.

3.Програма задає два випадкових непарних числа k та b, що більші, ніж 399 і менші 999.  Створити алгоритм мовою програмування, який спочатку знаходить більше число та його квадрат , а потім знаходить куб меншого числа,   а потім знаходить їхнє середнє арифметичне квадрату та кубу.  А в  остаточному результаті  виводить остачу від  ділення  середнього арифметичного на 14.

4.Програма задає два випадкових непарних числа k та b, що більші, ніж 499 і менші 799.  Створити алгоритм мовою програмування, який спочатку знаходить більше число та його подвоює, а потім знаходить потроєне менше число,  а потім знаходить їхнє середнє арифметичне.  А в  остаточному результаті  виводить остачу від  ділення  середнього арифметичного на 18.

 


Немає коментарів:

Дописати коментар