07.12.2020-11.12.2020
Дистанцiйна освiта з iнформатики
в перiод грудень 2020 року.
Тема: Виконання обчислень за даними електронної
таблиці. Використання вбудованих функцій.
Вид роботи: практична робота в MS Excel.
Теоретична
робота.
Відео-урок. Створення
умовного форматування у клітинках таблиці MS Excel
Відеоурок з інформатики у 7 класі за темою "Введення та
редагування даних основних типів. Редагування електронних таблиць. Автозаповнення
та автозавершення. Копіювання та переміщення клітинок і діапазонів" за
підручником Ривкінда
Варто
ознайомитися з поняттям «Розкривного списку»
Алгоритм створення розкривного списку в клітинці MS Excel
Текстова
частина теоретичної роботи
Таблицю
можна розглядати як інформаційну модель деякого об’єкта чи процесу. Для роботи
з нею спочатку необхідно визначити мету її створення та спланувати структуру:
визначити кількість рядків і стовпців, їхні назви та тип даних, які в них
зберігатимуться. Для опрацювання інформаційної моделі обирають засіб для
побудови комп’ютерної моделі. Скористаємося для цього табличним процесором.
Спочатку
слід створити новий файл чи відкрити вже існуючий. Для цього використовують
вказівки з меню вкладки Файл табличного процесора Microsoft
Excel або меню Файл LibreOffice Calc.
План
створення нової таблиці:
1. заповнення даних починати з
лівого верхнього кута — з клітинки А1 ;
2. заголовок таблиці вводити в
першу зліва клітинку рядка, розташованого над таблицею даних;
3. відводити перший лівий
стовпець для заголовків рядків, а рядок після заголовка таблиці — для
заголовків стовпців.
До
клітинок таблиці можна вводити дані різного типу: числа, текст, дати тощо. При
цьому автоматично числа вирівнюються за правою межею клітинки, текст — за
лівою.
При
опрацюванні даних таблиці може виникнути потреба в її редагуванні. Редагування
таблиці передбачає внесення змін до вмісту клітинок та структури таблиці.
РЕДАГУВАННЯ
ЕЛЕКТРОННИХ ТАБЛИЦЬ:
· Редагування вмісту клітинок
· Вставка та видалення рядків,
стовпців, клітинок та аркушів
· Внесення змін до інших
об'єктів
Редагування
електронної таблиці — внесення змін до вмісту та структури таблиці: заміна,
видалення, переміщення, копіювання, вставлення даних, рядків і стовпців, а
також внесення змін до інших об’єктів.
Вводити
дані можна безпосередньо до комірки, а можна і в рядок формул. Дані вводяться в
основному з клавіатури або з використанням інших методів (копіювання,
перетягування, автозаповнення і т. д.)
Для
введення даних в комірку ЕТ слід:
- виділити комірку
- ввести дані
- зафіксувати введення,
натиснувши клавішу Enter.
Процес
редагування (зміна даних у комірках) дуже простий. Наприклад, один з прийомів:
- активізуйте комірку
- виконайте подвійне клацання по
комірці або натисніть F2 (з’явиться курсор)
Для
редагування у рядку формул :
- активізуйте потрібну комірку
- клацніть у рядку формул і
змініть дані.
Можна вносити
зміни як до окремих клітинок, так і до діапазону клітинок. Для цього має бути
виділеним діапазон клітинок.
Діапазон
клітинок — сукупність клітинок, яка міститься на перетині одного чи декількох
стовпців і рядків.
Як виділяти діапазон клітинок?
Виділити
діапазон клітинок можна протягуванням при натисненій лівій клавіші миші від
однієї кутової клітинки діапазону до протилежної. Щоб записати такий діапазон,
треба вказати адреси лівої верхньої та правої нижньої клітинок, які
розділяються двокрапкою, наприклад, В2:Е2 або А2:Е7.
При
виділенні більш, ніж однієї клітинки в табличному процесорі Microsoft
Excel, усі клітинки, крім першої, будуть відображені блакитним кольором.
Щоб
зняти виділення з діапазону клітинок, треба клацнути мишею на будь-якій клітинці,
що перебуває за межами цього діапазону.
Як застосовувати засіб авто заповнення для
введення даних?
Істотно
спростити введення даних до ЕТ можна за допомогою авто заповнення, що
забезпечує заповнення комірок даними з визначених послідовностей, передбачених
в Excel.
Якщо
потрібно ввести дані, що послідовно змінюються або створюють список (порядкові
числа, дні тижня, місяці року), то можна скористатися засобом автозаповпепня.
Для цього достатньо ввести одне або два перші значення, виділити клітинку або
діапазон клітинок навести вказівник миші на маркер автозаповнення — чорний
квадратик, розташований у правому нижньому куті виділеної клітинки чи діапазону
клітинок, та виконати протягування мишею на потрібний для заповнення даними
діапазон клітинок. Протягування можна здійснювати як уздовж рядів, так і
стовпців таблипі.
Наприклад,
якщо потрібно продублювати дані (2014 р.), слід виділити клітинку СЗ та
виконати протягування; для введення назв днів тижня достатньо ввести до однієї
з клітинок понеділок (або будь-який інший день) і використати
автозаповнення; автоматизувати введення порядкових номерів можна, якщо ввести
два перші значення, виділити відповідні дві клітинки та використати засіб
автозаповнення.
Як копіювати й переміщувати клітинки та діапазони
клітинок?
Операції
переміщення і копіювання даних можуть здійснюватися в Excel за допомогою двох
стандартних засобів - це Drag and Drop і буфер обміну. Крім того, для
копіювання в Excel передбачений спеціальний засіб – маркер заповнення.
v Drag and Drop – це
найпоширеніший спосіб переміщення і копіювання даних
- виділити первинний діапазон
комірок
- навести покажчик миші на жирну
рамку межі діапазону
- натиснути ліву кнопку миші для
переміщення (ліву кнопку миші і Ctrl для копіювання)
v Буфер обміну (розповідь дітей)
v Маркер заповнення
- виділити первинну комірку
- навести покажчик миші на
маркер заповнення
- перетягнути маркер заповнення
до цільових комірок і відпустити кнопку миші.
Для
копіювання чи переміщення даних можна скористатися вказівками Вирізати,
Копіювати, Вставити контекстного меню виділеної клітинки чи діапазону
клітино. Після копіювання виділена клітинка чи діапазон
обрамлюється блимаючою рамкою, яка після вставлення зникає.
У
середовищі табличного процесора Microsoft Excel, можна також
застосовувати прийоми для копіювання та переміщення введених даних за
допомогою миші. Для переміщення виділеної клітинки або діапазону за допомогою
миші слід навести вказівник миші на межу виділення, і коли вказівник миші
набуде вигляду , виконати перетягування в інше місце таблиці. Копіювання
за допомогою митні виконується аналогічно, але при натисненій клавіші Ctrl,
при цьому вказівпик миші набуває вигляду
Які особливості редагування структури таблиці?
Редагування
структури таблиці передбачає зміну кількості її стовпців або (та) рядків і
видалення чи додавання окремих клітинок таблиці.
Якщо
потрібно вставити кілька рядків чи стовпців, треба виділити стільки рядків або стовпців*
скільки треба додати, та вибрати вказівку контекстного меню Додати
клітинки або вибрати інструмент Вставити з
групи Клітинки вкладки Основне.
Також
можна додавати або видаляти окремі клітинки чи діапазони клітинок. У цьому разі
існуючі дані можуть зміщуватись в одному з напрямків, запропонованих у
відповідному діалоговому вікні Вставлення.
При
видаленні рядків або стовпців слід скористатися вказівкою Видалити.
Аналогічні
дії із клітинками чи їх діапазонами виконують у табличному процесорі LibreOfface
Calc за допомогою вказівок меню Вставка чи
вікна Вставити комірки.
Фізкультхвилинка
Зарядка
для очей
1 Розслаблення. Щільно закрийте очі і
постарайтеся розслабитися. Для виконання цієї вправи варто пригадатинебудь
приємні моменти життя: любовне побачення або першу посмішку сина, плескіт
ласкавого моря або лісову прогулянку. У кожної людини є свої радісні спогади.
2 Кругові рухи. Зробіть кругові рухи відкритими очима: спочатку за
годинниковою стрілкою, потім - проти.
3 Рухи по прямих лініях. Інтенсивно посувайте очима по горизонталі:
направо-наліво, і вертикалі: вгору-вниз.
4Моргання. Інтенсивно стискайте і розтискайте очі.
5 Діагоналі. Направте погляд у лівий нижній кут, тобто подивіться як би на
ліве плече і зосередьте погляд на цій точці. Після трьох моргань повторіть в
праву сторону.
6 Дзеркальна діагональ. Аналогічнопопередній вправі скосите очі в лівий
верхній кут, потім у правий.
7 "Темне розслаблення". Покладіть на заплющені очі теплі долоні,
пальці схрещені на лобі. Розслабтеся і постарайтеся домогтися глибокого чорного
кольору.
8 Моргання. Не менш ста разів легко і швидко поморгайтеочима.
9 "Косі очі". Зведіть очі до носа. Для виконання цієї вправи до
перенісся поставте кінчик вказівного пальця і подивіться на нього - тоді очі
легко "з'єднаються".
10 "Близько-далеко, або робота очей на відстані". Підійдіть до
вікна, уважно подивіться на близьку деталь. Нею може бути листик дерева, що
росте за вікном, або невелика паперова точка, наклеєна на скло на рівні очей.
Потім над обраною точкою проведіть уявну пряму лінію, що йде вдалину, і
направте свій погляд далеко вперед, намагаючись побачити максимально віддалені
предмети.
Додаткові
відео-матеріали
Відео-урок:
Налаштування автозаповнення в таблицях Excel
Відео-урок: Створення,
форматування таблиць в MS Excel
Додаткові
відомості для учнів
Способи уникнення недійсних формул
Практична робота в
середовищі MS Excel та MS Power Point
В
задачі № 1 учень працює в програмному середовищі табличного
процесора, а також висновки оформляє в програмному середовище
редактора презентацій.
Задача
1. Родина
із трьох чоловік — батьки та дитина 12 років — планує подорожувати до різних
міст України. Потрібно визначити, яким транспортом буде дешевшою подорож —
потягом чи автомобілем, обґрунтувати вибір транспорту й маршруту. Необхідні
дані знайти в Інтернеті для маршрутів: Хмельницький — Київ, Хмельницький —
Львів, Хмельницький — Одеса, та моделі машини, наприклад Toyota Prius 1.8.
Побудувати діаграму, на якій відобразити вартості поїздки до вказаних міст
автомобілем і потягом. Зробити висновки (рекомендації) щодо подорожей. Створити
презентацію із результатами досліджень та висновками.
V.
Вказівки до виконання
1. Вказати, які дані для
розв'язання задачі вам потрібно знайти.
2. Вказати URL-адреси використаних
пошукових служб.
3. Вказати ключові слова для
пошуку потрібних відомостей.
4. Вказати URL-адреси сайтів, на
яких знайшли необхідні дані.
5. Створити й використати
електронну таблицю, в якій на одному аркуші:
o вказати відстань між
містами, норму витрат пального та його ціну;
o кількість квитків та
їхні ціни;
o розрахувати суму, яку
витратить сім'я для подорожі:
o автомобілем або
велосипедами;
o купейним і плацкартними
вагонами Укрзалізниці.
6. Вказати, яку діаграму доцільно
побудувати для порівняння результатів.
7. Зробити висновки щодо
найдешевшої подорожі.
8. Визначити кількість слайдів
презентації? Яких?
9. Описати, які програми використано
для виконання завдань?
VI.
Критерії оцінювання виконання завдання
· Учень зрозумів умову завдання — учень приступив до
виконання завдання, визначив дані необхідні для розв'язання задачі — 1 бал.
· Учень вміє формулювати
критерії відбору даних для пошуку — вказано URL-адреси однієї або кількох
пошукових служб, URL-адреси сайтів, на яких знайшли необхідні дані — 2 бали.
· Учень вміє здійснювати пошук в
Інтернеті —
вказано правильно ключові слова для пошуку потрібних відомостей — 1 бал.
· Учень вміє створювати
електронні таблиці —
створено правильну електронну таблицю для даних щодо подорожі
автомобілем та щодо подорожі потягом — 2 бали.
· Учень вміє обґрунтовувати
вибір візуалізації подання результату — правильно визначено, яку діаграму доцільно
побудувати — 1 бал.
· Учень вміє знаходити стратегію
розв'язування задачі —
визначено оптимальну кількість слайдів та доцільне розміщення обґрунтування — 2
бали.
· Учень вміє робити висновки
щодо спрямованості наявних відомостей на розв'язування конкретного завдання — вірно зроблено й
обґрунтовано висновки та рекомендації щодо подорожі — 2 бали.
· Учень правильно обирає засіб
для розв'язування завдання та подання даних — правильно вказано програмне
забезпечення, яким користувався учень — 1 бал.
VІI.
Критерії аналізу підсумкового документу
— по 2 бали за кожний пункт:
· учень уміє структурувати
потрібні дані для пошуку розв'язку — потрібні дані подано у вигляді, легкому
для сприйняття й аналізу;
· учень пояснює критерії добору
даних і результатів —
вказано чіткі критерії добору результатів;
· подано наочну форму порівняння
результатів —
тип діаграми відповідає завданню;
· структуровано документ з метою
підвищення переконливості висновків — презентація містить правильний зміст,
чітку, логічну структуру, посилання на Інтернет ресурси;
· документ оформлено акуратно та
з дотриманням усіх вимог до нього — вдало підібрано елементи оформлення
(шрифт, тло, графіка, слайди презентації не перевантажено матеріалом);
· враховано особливість призначення
презентації —
мова, грамотність, логічність побудови.
Результат цієї роботи треба
надіслати на електронну адресу учителя інформатики:
vinnser@gmail.com (Сергій Петрович)
ktdfz@i.ua(Юрій Васильович)
Назва архівованого файлу: Прізвище_імя_ клас_
Анімація
Довідковий матеріал для
учнів
Перебуваючи
в інформаційному суспільстві, кожному з вас необхідно не лише орієнтуватись в
океані інформації, а й організовувати своє життя таким чином, щоб при найменших
витратах часу, сил і засобів отримувати від своєї діяльності найбільшу віддачу.
Будемо цього вчитися, розв’язуючи практичні компетентнісні задачі.
Компетéнтність — проінформованість,
обізнаність, авторитетність.
Компетентність
у перекладі з латинської competentia означає коло питань, у
яких людина добре обізнана, має знання та досвід.
Компетентність
також визначається як набута у процесі навчання інтегрована здатність
особистості, яка складається із знань, досвіду, цінностей і ставлення, що
можуть цілісно реалізовуватися на практиці.
Компетентнісні
задачі з
інформатики можна розглядати як тип технологічних задач, для яких
обов’язковим є застосування ІКТ, як засобу розв’язування. Під
задачею розуміється система, обов‘язковими компонентами якої є опис
технологічної ситуації з опорою на раніше засвоєні технологічні знання чи
особистий досвід учня, та вимогу, тобто опис шуканого, обо‘язковими
елементами якого виступають:
-
запитання, спрямовані на виявлення вже сформованих чи набуття нових
технологічних знань;
-
завдання, що містять вимоги щодо виконання технологічних операцій.
Розв’язування
компетентнісних задач зазвичай передбачає сім етапів діяльності учнів:
Ø визначення, ідентифікація даних: учень
розуміє умову задачі, правильно ідентифікує поняття, деталізує
запитання, знаходить у тексті задачі відомості та дані, які задані в явному чи
неявному вигляді;
Ø пошук даних: учень формує
стратегію розв’язування задачі, планує свою роботу при виконанні
завдання, добирає умову пошуку для розв’язування завдання, співставляє
результати пошуку із метою, здійснює пошук даних в Інтернеті);
Ø управління: учень структурує
потрібні дані для пошуку розв’язку;
Ø інтеграція: учень порівнює і
співставляє відомості із кількох джерел, виключає невідповідні та несуттєві
відомості та вчасно зупиняє пошук.
Ø оцінка: учень правильно шукає
відомості у базі даних, вибирає ресурси згідно з сформульованими чи
запропонованими критеріями;
Ø створення: учень враховує
особливості призначення підсумкового документа, добирає середовища
опрацювання даних, стисло і логічно грамотно викладає узагальнені дані,
обґрунтовує свої висновки;
Ø передавання повідомлень: учень
у разі потреби архівує дані, адаптує повідомлення для конкретної аудиторії,
створює підсумковий документ акуратно та презентабельно.
Немає коментарів:
Дописати коментар