вівторок, 2 червня 2020 р.

Алгоритми сортування одновимірного масиву в Pascal

Сортування елементів у одновимірних масивах
Задача 1При роботі з масивами даних не рідко виникає завдання їх сортування за зростанням або спаданням, тобто упорядкування. Це означає, що елементи того ж масиву потрібно розташувати строго по порядку. Наприклад, в разі сортування за зростанням попередній елемент повинен бути менше наступного (або дорівнює йому).
Розв’язання
Існує безліч методів сортування. Одні з них є більш ефективними, інші - простіше для розуміння. Досить простий для розуміння є сортування методом бульбашки, який також називають методом простого обміну. У чому ж він полягає, і чому у нього така дивна назва: "метод бульбашки"?
Як відомо повітря легше води, тому бульбашки повітря спливають. Це просто аналогія. У сортуванні методом бульбашки по зростанню легші (з меншим значенням) елементи поступово "спливають" в початок масиву, а більш важкі один за одним опускаються на дно (до кінця масиву).
Алгоритм і особливості цього сортування такі:
1.     При першому проході по масиву елементи попарно порівнюються між собою: перший з другим, потім другий з третім, слідом третій з четвертим і т.д. Якщо попередній елемент виявляється більше наступного, то їх міняють місцями.
2.     Не важко здогадатися, що поступово найбільше число виявляється останнім. Інша частина масиву залишається відсортованої, хоча деяке переміщення елементів з меншим значенням в початок масиву спостерігається.
3.     При другому проході нема чого порівнювати останній елемент з передостаннім. Останній елемент вже стоїть на своєму місці. Значить, число порівнянь буде на одне менше.
4.     На третьому проході вже не треба порівнювати передостанній і третій елемент з кінця. Тому число порівнянь буде на два менше, ніж при першому проході.
5.     В кінці кінців, при проході по масиву, коли залишаються тільки два елементи, які треба порівняти, виконується тільки одне порівняння.
6.     Після цього перший елемент нема з чим порівнювати, і, отже, останній прохід по масиву не потрібен. Іншими словами, кількість проходів по масиву m-1, де m - це кількість елементів масиву.
7.     Кількість порівнянь в кожному проході одно m-i, де i - це номер проходу по масиву (перший, другий, третій і т.д.).
8.     При обміні елементів масиву зазвичай використовується "буферна" (третя) змінна, куди тимчасово поміщається значення одного з елементів.
Програма на мові Паскаль:
const
    m = 10;
var
    arr: array[1..m] of integer;
    i, j, k: integer;
begin
    randomize;
    write ('Початковий масив: ');
    for i := 1 to m do begin
        arr[i] := random(256);
        write (arr[i]:4);
    end;
    writeln; writeln;
    for i := 1 to m-1 do
        for j := 1 to m-do
            if arr[j] > arr[j+1] then begin
                k := arr[j];
                arr[j] := arr[j+1];
                arr[j+1] := k
            end;
    write ('Відсортований масив: ');
    for i := 1 to m do
        write (arr[i]:4);
    writeln;
readln
end.



Найшвидший  алгоритм Хоора(Гоара) для сортування одновимірного масиву у вигляді процедури мовою програмування Pascal
Ця процедура, після її оголошення, сортує масив mas, який складається з елементів типу integer.
Procedure QuickSort(first, last :integer);
Var v, x, left, right :integer;
begin
  left := first;
  right := last;
  v := mas[(left + right) div 2];
  while left <= right do
    begin
    while mas[left] < v do
      left := left + 1;
    while mas[right] > v do
      right := right - 1;
    if left <= right then
      begin
        x := mas[left];
        mas[left] := mas[right];
        mas[right] := x;
        left := left + 1;
        right := right - 1;
      end;
    end;
  if first < right then 
    QuickSort(first, right);
  if left < last then
    QuickSort(left, last);
end;


Задача 2. Випадковим чином задається двомірний масив(цтаблиця чисeл) , що складається із nxn елементів, якщо n менше 100. Вивести масив на екран у вигляді  таблиці чисел та знайти суму елементів, що розташовані на  обох діагоналях масиву. Вивести одномірними масивами елементи окрeмо верхнього і окрeмо нижнього трикутника   матриці без головної діагоналі  знайти суму елементів верхнього трикутника   та сума елементів нижнього  трикутника квадратної матриці nxn.
Розвязання.
Program Summa_trukutnuk_matriza;
const m=100;  n=100;
var  sum,f,s,  d, c:real;    b:array[1..m*n] of real;
 xn:array[1..m*n] of real;     xv:array[1..m*n] of real;      a:array[1..m,1..n] of real;
i,j,p, g, k:integer;
begin
writeln('  Ввeдіть кількість рядків квадратного масиву,  яка мeншe 100 ');
readln(k);    s:=0;
for i:=1 to k do
for j:=1 to k do  begin
a[i,j]:=int(random*20-10);
b[(i-1)*k+j]:=a[i,j];   end;  writeln('   ');
writeln(' Масив випадкових чисeл: ');  writeln('   ');
for i:=1  to k do   begin
for j:=1  to k do  begin      write('  a[',i,';',j,']:= ',a[i,j]  {'  b[',i-1*k+j,']= ',b[(i-1)*k+j]});
end; writeln('   '); end;
s:=0;   for i:=1 to k do  begin   s:=s+a[i,i];  end;
f:=0;  for i:=1 to k do  begin  f:=f+a[i,k+1-i]; end;
     if   k mod 2 =1 then   sum:=s+f- a[k div 2 +1, k div 2 +1]   else   sum:=s+f;
p:=1;  g:=1;    for i:=1  to k do   begin
for j:=k  downto 1 do  begin
  if   i<j  then  begin
  xv[g]:= a[i,j];  g:=g+1; end;  end; end;
  for i:=1  to k do   begin
  for j:=1  to i-1 do  begin
  if   i>j  then  begin
  xn[p]:= a[i,j];   p:= p+1; end; end;  end;
writeln(' Масив   чисeл нижнього трикутника матриці ');
          d:=0;  for i:=1  to   ((k-1)*k) div 2     do     begin    d:=d+ xn[i];
write('  xn[',i,']= ', xn[i]); end; writeln('   ');
writeln(' Масив   чисeл вeрхнього трикутника матриці :  ');
           c:=0;  for i:=1  to ((k-1)*k) div 2    do   begin
c:=c+ xv[i];  write('  xv[', i, ']= ', xv[i]);   end;    writeln('   ');
writeln('  Сума чисел головної діагоналі матриці:', s); writeln('    ');
writeln('  Сума  чисел  бічної  діагоналі матриці :', f); writeln('    ');
writeln('  Сума чисел на обох діагоналях: ', sum);   writeln('    ');
writeln('  Сума чисел верхнього трикутника матриці ' , c);  writeln('    ');
writeln('  Сума чисел нижнього трикутника матриці  ' ,  d);    writeln('    ');       end.



Задача 3. Вагони
(Час: 1 сек. Пам'ять: 16 Мб Складність: 23%)

Щодня диспетчеру залізничної станції доводиться переставляти вагони в багатьох поїздах, щоб вони йшли в заданому порядку. Для цього диспетчер може розчепити прийшов на станцію складу в довільних місцях і переставити утворилися зчіпки з одного або декількох вагонів в довільному порядку. Порядок вагонів в одній зчепленні міняти не можна, також не можна розгорнути всю зчеплення так, щоб останній вагон в зчепленні виявився першим в ній.

Відомі алгоритми сортування

За час 
  • Сортування вибором — ( англ.  Selection sort ) — пошук найменшого або найбільшого елемента і переміщення його в початок або кінець впорядкованого списку.
  • Сортування вставкою — (англ. Insertion sort) — Визначаємо місце де поточний елемент повинен знаходитися в упорядкованому списку, і вставляємо його туди.
  • Сортування обміном (сортування бульбашкою ( англ.  Bubble sort )) — для кожної пари індексів проводиться обмін, якщо елементи розташовані не по порядку.
  • Сортування методом бінарної вставки
За час 
За час  з використанням додаткової інформації про елементи
За час 
За час 

В даному розділі розглянуто набір реалізацій А.Нікітін на мові Pascal стандартних алгоритмів, застосовуваних при вирішенні завдань олімпіадного програмування.

Немає коментарів:

Дописати коментар