10.01.2022-14.01.2022
Тема: Пошук та аналіз інформації в
Інтернеті
Теоретична частина
Інформаційні
процеси |
||
№ |
Назва процесу |
Події в інформаційному
процесі |
1 |
Зберігання |
Запис на носії |
Запобігання втраті |
||
Запобігання пошкодженню |
||
2 |
Захист |
Встановлення паролю |
Встановлення рівнів захисту |
||
Обмеження доступу |
||
Шифрування |
||
3 |
Збирання |
Спостереження |
Вимірювання |
||
Опитування |
||
Анкетування |
||
Тестування |
||
Еспериментування |
||
4 |
Пошук |
Пошуковий запит в Інтернеті |
Пошук за каталогом |
||
Отримання даних з датчиків |
||
5 |
Опрацювання |
Порівняння |
Оцінювання |
||
Аналіз |
||
Перетворення |
||
6 |
Подання |
Сортування |
Упорядкування |
||
Систематизація |
||
Класифікація |
||
Структурування |
||
7 |
Передавання |
Надсилання даних |
Передавання даних |
||
8 |
Використання |
Прийняття рішень |
Вивчення |
||
Узагальнення |
||
9 |
Кодування |
Зміна форми подання у кодах |
Кодова таблиця |
||
10 |
Сприйняття |
Візуалізація |
Аудіювання |
||
Тактильне відчуття |
||
Нюх |
||
Смак |
||
Графіка |
||
Текст |
||
Мультимедіа |
Запитання. Що таке інформація?
Відповідь. Інофрмація – це сукупність деяких відомостей, повідомлень, даних,
знань, поданих у певному виглядів.
Приклади: роз’яснення основних понять або слів, виклад новин, відомості про подію,
знайомство з суспільним процесом за допомогою відео.
Запитання. Що таке повідомлення?
Відповідь. Повідомлення – це специфічна форма подання інформації за допомогою мови
знаків, жестів, сигналів тощо.
Приклади: сигнали, які ми чуємо, об’яви про деяку подію, доклад лектора, коментар на
форумі.
Запитання. Що таке дані?
Відповідь. Дані – це інформація, яку надано у формалізованому вигляді й призначено
для її подальшого опрацювання за допомогою технічних засобів.
Приклади: Ряд статистичних оцінок деякого процесу, таблиці чисел, перелік матеріальних об’єктів у відомості.
Запитання. Що таке інформатика?
Відповідь. Інформатика – це наука про загальні властивості, структуру інформації,
закони, методи та способи її вимірювання, зберігання, опрацювання та
передавання із застосуванням математичних методів і технічних засобів.
Приклади: Навчальний предмет у школі.
Запитання. Що таке інформаційні процеси?
Відповідь. Інформаційні
процеси – це послідовна зміна стану або уявлення про інформацію в результаті
дій, які з нею можна виконувати:
вимірювання, зберігання, опрацювання, передавання, захист інформації тощо
Приклади: кодування, архівація, фільтрація, сортування, пошук.
Запитання. Що таке інформаційна система?
Відповідь. Інформаційна система – це сукупність апаратних та програмних засобів,
які забезпечують автоматизацію, збирання, накопичення, опрацювання,
систематизацію, зберігання, подання, й передавання інформації.
Приклади: Навчальне середовище «Моя школа»,
шкільна локальна мережа з документацією школи.
Запитання. Що таке інформаційні
технології?
Відповідь. Інформаційні технології – це
сукупність засобів і методів керування інформаційними процесами, що
забезпечують виконання завдань щодо
пошуку, опрацювання, передавання інформації для отримання нової інформації
простан об’єкта або процесу.
Приклади: Офісні додатки з текстовим, табличним, графічним редактором та способи
створення та форматування об’єктів в цих середовищах.
Запитання. Що таке інформаційне суспільство?
Відповідь. Інформаційне суспільство –
це суспільство, в якому інформаційні процеси охоплюють усі галузі суспільного
життя.
Приклади: країни Європи.
Запитання. Що таке інформаційна
культура?
Відповідь. Інформаційна культура – це уміння
цілеспрямовано працювати з інформацією, використовуючі сучасні інформаційні
технології.
Приклади: інформаційна культура студента
Запитання. Що таке кібернетика?
Відповідь. Кібернетика – це наука про
загальні закони отримання, опрацювання та передавання інформації від машин і
живих організмів, які побудовано на принципах зворотного зв’язку. Завдання
кібернетики полягає у виивченні загальних властивостей процесу керування та
систем керування. Це наука, що дозволяє творити штучний інтелект і керувавати
ним( за Вінером). Цей термін
запропонував Анрі Ампер для позначення науки керування суспільством.
Приклади: кібернетика нейронних мереж.
Хмарні
середовища в глобальній мережі Інтернет(Google-хмара, Microsoft-хмара) виступають навчальними, розвивальними,
ігровими порталами, які містять у собі необхідну інформацію як для розгляду її
на уроці вчителем, так і для самостійного навчання.
Можливості
хмарних технологій:
1. Можна отримувати
доступ до своїх
матеріалів і документів будь-де і будь-коли в глобальній мережі Інтернет;
2. Використання відео і аудіо файлів прямо з Інтернету, без додаткового
завантаження на комп'ютер;
3. Проведення он-лайн уроків, тренінгів, круглих столів будь-де і будь-коли в глобальній
мережі Інтернет;
4. Можна створювати
навчальні матеріали і документи будь-де і будь-коли в глобальній
мережі Інтернет;
5. Можна формувати траєкторії розвитку кожного учня з конкретного предмету;
6. Можна організовувати соціальні дослідженння, проектної
діяльності та адаптації навчального матеріалу до реального життя;
7.
Можна застосувати різні форми передачі знань(текстові, аудіальні,графічні, відео): інтегровані практичні заняття, лабораторні роботи, он-лайн уроки, вебінари.
Практична частина
Завдання 2. Опрацювати у редакторі презентацій перелік таких основних понять у вигляді
формату: запитання-відповідь.
Слайд 1
Запитання: Що означає поняття
всеохоплюючого Інтернету
Відповідь: Чотири формуючі
компоненти сучасного
Всеохоплюючого Інтернету –
це:
1) Інтернет людей та роботів зі штучним інтелектом;
2) Інтернет інформаційних процесів та систем;
3) Інтернет даних, статистичних величин;
4) Інтернет смарт-речей.
Пошукова робота з інформаційними ресурсами
Заповнити
форму для визначення надійності інформаційного ресурсу, використовуючи контенти
сайтів: 1) code.org; 2)stuk.io; 3) www.udacity.com;
4) довільний відомий вам сайт
Зміст слайдів для оцінювання
ресурсів Інтернету
Слайд
2. Яка доменна назва сайта, тобто URL-адреса
веб-сайта? Відповідь:
Слайд
3. Яка тематична назва веб-сайта? Відповідь:
Слайд
4. Яке основне призначення ресурсу?
Слайд
5. Яка мета створення цього веб-сайта? Для кого він був створений?
Слайд
6. Яка організація чи особа створила цей сайт?
Слайд
7. Що подано на сайті – об'єктивні факти чи особиста думка автора?
Слайд
8. З яких джерел автор отримує інформацію для свого сайту?
Слайд
9. Посилання на які інші джерела інформації існують на сайті?
Слайд
10. Які інші організації пов'язані з цим сайтом? Використовуючи
пошукову машину Google, ввести link:адресу веб-сайта
(наприклад:link:www.mon.gov.ua)
Слайд
11. Чи має право автор подавати інформацію від свого імені?
Слайд
12. Чи забезпечена організація зворотного зв'язку з веб-сайтом і
можливість спілкування з автором статті чи адміністратором сайта?
Слайд
13. Коли сайт був створений і як часто він поновлюється?
Слайд
14. Чи можна цей сайт вважати корисним для проекту?
Слайд
15. Чи можна перевірити інформацію, яка подана на сайті, за
допомогою інших джерел (книг, журналів, тощо)?
Слайд
16. Переглянути всі свої попередні відповіді. Чи варто цей сайт
використовувати у своєму проекті?
Переглянувши всі дані, отримані в ході оцінювання цього сайту,
поясніть чому цей сайт підходить (чи не підходить) Вам для використання.
Зазначте всі технічні та візуальні аспекти веб-сторінки, зміст, авторство/
Завдання 3. Створити таблицю у
текстовому редакторі на одній сторінці формату
А4 відповідно до зразка:
Способи захисту інформації
|
Способи
захисту |
Причини
ЗАХИСТУ |
Потреби
в Інтернеті |
1 |
Створити робоче електронне середовище для дитини. |
Щоб
діти не стали залежними від комп’ютера та ігор. |
Гра |
2 |
Регламентувати тривалість перебування
в Інтернеті. |
Охорона
та збереження, зловживання здоров’ям дітей. |
Інформація |
3 |
Використати
функції батьківського контролю в операційній системі. |
Щоб
дитина навчалася не на власних помилках. Аби не відновлювати те, що
втрачено. |
Реклама |
4 |
Використовуйте
програмні засоби захисту:
антивірус; спамфільтр. |
Щоб
не було стороннього втручання в електронне середовище. |
Навчання |
5 |
Навчати дітей критично
ставитися до інформації в Інтернеті. |
Щоб
дитина не стала заангажованою або
обманутою. Виявлення і запобігання фейкам в мережі. |
Спілкування |
6 |
Навчати
дітей не повідомляти конфіденційні дані. |
Щоб
не використали дитину в корисних
інтересах сторонніх осіб. |
Розваги |
7 |
Знати
про небезпеку безкоштовного публічного Wi-Fi . |
Мережі
можуть робити доступними дані вашого пристрою та потурання авторським правом. |
Фільми |
8 |
Не ігноруйте питання,
що надходять від дітей. |
Щоб
розповідати про те, що викликає в дитини хвилювання чи
захоплення. |
Музика, співи |
9 |
Вибрати сайти, виходячи
з віку дитини. |
Збереження
психічного здоров’я дітей. |
Торгівля, комерція |
10 |
Заборонити
або дозволити завантаження файлів. |
Охорона дитини від шкідливого контенту. |
Фотографія |
11 |
Обмеження кола недобросовісних людей,
з якими діти можуть спілкуватися. |
Щоб визначити, що
є дозволеними для використання. |
Музеї, галереї |
12 |
Надання старшим дітям більшої відповідальності. |
Щоб визначити, що
є важливим для майбутнього дитини. |
Спорт |
13 |
Контроль
відвідування різних сайтів. |
Щоб оберігати дитину від небажаних наслідків її
поведінки. |
Чати |
14 |
Вивчення правил поведінки в мережі. |
Виховати чемність,
чесність, пунктуальність дитини. |
Відеоконференції |
15 |
Спілкуватися з реальними а не
віртуальними знайомими. |
Уникнути маніпуляцій над
поведінкою дитини. |
Довідники |
16 |
Ознайомити
дітей з можливими ризиками й забезпечити необхідний захист. |
Щоб навчити способам захисту
дитини в мережі. |
Подорожі |
17 |
Практично
навчити дітей комп’ютерній грамотності . |
Допомогти
дитині самостійно налаштувати електронне середовищі згідно своїх потреб. |
Діловодство |
18 |
Розширення або збереження обов’язків та
прав дитини під час розвитку у разі досягнення успіхів. |
Прагнення дітей самостійності під час навчання та визнання друзів,
бажання зайняти гідне місце в житті країни. |
Урядування |
19 |
Реально
оцінювати рівень
достовірності
й безпеки
інформації. |
Уникнути насилля над дитиною,
руйнування психіки дитини, обмеження правових норм дитини. |
Громадська
діяльність |
20 |
Виявляти
небезпечні контакти дітей в мережі та
попереджати їх. |
Уникнути онлайн-шахрайство
дітей («Передзвони мені» тощо). |
Соціальні
мережі |
21 |
Виявляти
кіберпереслідування дітей в мережі та оберігати дітей від погроз,
принижень, обманів. |
Уникнути збирання
та розголошення приватної інформації про дітей. |
Хмарні технології |
Завдання 4. Знайдіть приклади в мережі Інтернет використання:
пропаганди, фейків використовуючи нижче наведені найчастіше уживані в
Інтернет-статтях пропаганди.
Приклади пропаганди в мережі Інтернет |
||||
№ |
Назва терміну |
Означення |
Приклади сайтів |
Фейкові об’єкти |
1 |
Прихована
реклама |
|
|
|
2 |
Контекстна
реклама |
|
|
|
3 |
Реклама-«Свідчення» |
|
|
|
• Найпоширенішим засобом є «прихована реклама», чи «контекстна
реклама», яка «маскується» під наукові або
інформаційні, статті
• «Перенесення» ‒ використання імен, фраз чи символів, які можуть зробити
очікуваний вплив. Наприклад: використання фотографії кінозірки чи відомого
діяча на першій сторінці сайту, щоб люди виходили на сторінку при здійсненні
пошуку; включення до «ключових слів» на веб-сторінці таких імен чи назв, щоб
пошукова машина звернулася саме до цих сторінок.
• «Приховування» ‒ презентація виключно такої інформації, яка дає перелік
позитивних якостей, рис, ознак певного винаходу, товару, способу без надання
переліку проблемних випадків, обмежених меж застосування, негативних наслідків
у використанні інформації.
• «Причіпний
вагон» ‒ використання інформації, яка впливає
на поведінку, що використовує відомості про використання людьми певної групи
чогось, що «відрізняє» їх від «інших», наприклад, часто на молодіжних сторінках
Інтернету, стверджується, що більшість молоді вживає легкі алкогольні
напої(хоча статистика свідчить про протилежне). «Приєднуйся до нас!», ‒
закликають такі сайти, або запитують: «А ти вже спробував? Купив?».
• «Псевдонауковість» – надання деяким рекламним статтям вигляду наукових, де
вказуються неіснуючі установи, несправжні імена вчених. В Інтернеті, наприклад,
дуже багато статей, які розповідають про певні лікувальні препарати,
засоби лікування, інформаційні продукти, які на перший погляд не
несуть рекламного характеру, а виглядають як наукові статті.
• «Свідчення» ‒ рекомендації чи підтримка, які надаються відомими чи
впливовими людьми. Наприклад: відомий футболіст рекламує в Інтернеті пиво,
психоактивні стимулятори, тощо.
• «Малюнки-антисвідки» ‒ дуже часто ознаками прихованої пропаганди є невідповідність
ілюстрацій змісту статті, підбір фотографій, які зроблені зовсім не під час
описуваних подій чи явищ. Часто в Інтернеті наводяться відредаговані нечесними
авторами чужі, «підтасовані» фотознімки, в яких змінені/замінені деталі.
Зауваження. Варто знати, що мовленнєві параметри з
лінгвістичними прийомами програмування(НЛП) використовують для прихованої
пропаганди та фейків.
Результати
виконання практичної частини( це
презентація і два текстові документ з таблицею)
надіслати на електронну адресу vinnser@gmail.com
Немає коментарів:
Дописати коментар